Information

Glem aldrig, at det, der for dig er rutine, er første gang for de fleste patienter

Gert Ellegaard

Ingen patienter går ind på et sygehus, fordi de har lyst til det. Og ingen patienter kan sige sig fri for bare et minimum af frygt for det, der venter bag facaden. Frygt for ubehag, smerter og i sidste ende død. Mine egne oplevelser i forbindelse med et kræftforløb, fordelt på to regioner, var ingen undtagelse. Jeg mødte - i det store og hele - et både professionelt og engageret sundhedspersonale, som jeg naturligvis skylder uanede mængder af tak, men jeg mødte også et personale, for hvem rutinerne havde fået overhånd i forhold til den jomfruelighed, man står med som patient, når man konfronteres med en sygdom - i mit tilfælde tilmed en sygdom, som man udmærket ved, at folk kan dø af.
Når jeg fortæller folk om mine oplevelser, er det altid med et stænk ærgrelse over, at de lavthængende frugter mange steder bliver overset i stedet for at blive plukket, og at det er med at sløre billedet af en god patientoplevelse.
Den allerlavest hængende er så banal, at jeg næsten ikke kan få mig selv til at beskrive den: Husk altid - som i hvert eneste sekund - i dit samvær med patienten, at det, der for dig som sundhedspersonale kan være en nærmest ulidelig kedsommelig rutine, for patienten højst sandsynligt er første gang overhovedet!
Gør det til en del af dine rutiner, at du også holder dig dette for øje og vær nærværende i mødet med patienten (og de pårørende). Vær bevidst om, at hele sanseapparatet er i alarmberedskab hos patienten, som venter på beskeder, undersøgelser og resultater. Og at patienten derfor vogter på din ageren og bevidst eller ubevidst hele tiden prøver at tolke dig. Både det, du siger, det, du ikke siger, og hele dit kropssprog.
Jeg har svært ved at beskrive min ide med bare et enkelt ord, og jeg er måske endda slet ikke sikker på, at det er en ide overhovedet. Jeg kan bare konstatere, at det efter mit forløb forekom mig som patient at dette måtte være den vigtigste læring for medarbejderne på sygehusene: For patienten er det hele første gang.
Måske kan en enkelt historie understrege, hvad jeg prøver at fortælle: Jeg skulle mødes første gang med den overlæge, der havde det overordnede ansvar for min behandling. Flink fyr og utvivlsomt en kapacitet på området. Desværre står der kun et enkelt indtryk tilbage af dette første møde, nemlig at han overhovedet ikke kiggede på mig, da han tog imod mig og gav mig hånden. Han fortsatte i stedet en samtale med en kollega ude på gangen.
Jeg var bare et nummer i rækken af rutiner den dag.

Kommentarer (1)

Tage Holm Thomsen
05.03.2015 :

Frygten er der god grund til at have ved mødet med det offentlige sundhedsvæsen; især hvis det drejer sig om noget, der ikke er umiddelbart synligt, da mistroen på et offentligt sygehus, der er til for systemets skyld, ikke kun risikerer at tage overhånd, men tilmed risikerer at forvandle sig til en vedvarende smittefarlig uhelbredelig mistrosvirus, der ikke nøjes med at blive til et ubrydeligt fejlbehandlingsgrundlag på sygehuset, men også efter en mistrosudstødelse spreder sig til alle steder udenfor sygehusmuren, hvorved en patient er fuldstændig afhængig af at få startet på en fejlfri tiltrosbehandling ved første møde med sygehussystemet - og det er næsten umuligt, hvis man med et mistrosudseende har ikke umiddelbart synlige symptomer.
På det jeg kalder for Skive Forsøgsstation, fik jeg stillet en falsk ekspertisefacade i udsigt, hvorved det endte med at blive til en omfattende hemmelig mistrosforsøgsfejlbehandling langt under amatørstade. Derfor har erfaringerne lært mig - især efter et uventet ekstra godt forløb på PrivatHospitalet Skørping - at det ikke er dér, hvor man får stor ekspertise stillet i udsigt, man får den bedste behandling.
Løsningen er at tage ved lære af PrivatHospitalet Skørping, hvor den offentlige hemmelige mistro blev erstattet med åbenhed og tiltrosdialog i øjenhøjde af et personale, der er klar til både at frigive viden og udnytte/drage læring af patienternes selverfaringsviden, der via fuld åben journalføring giver patienterne den medindflydelse på et oplyst grundlag, der eliminerer al mistrosfejlbehandling.

Skriv en kommentar til idéen

Dette website anvender 1. og 3. parts cookies til teknisk funktionalitet, trafikmåling og brugermåling for at optimere websitet og levere den bedst mulige brugeroplevelse. Hvis du navigerer videre på sitet uden at ændre dine indstillinger, antager vi, at du accepterer at modtage cookies fra voressundhedsvæsen.dk

Læs mere om cookies, og hvordan du sletter dem, klik her