Tryghed

Lægesekretærernes rolle kan øges i forhold til patienter og pårørende

Kamilla Jonsdahl

Der er meget snak om lægesekretærernes fremtidige rolle pga brugen af talegenkendelse m.v.
Måske er det muligt, at udnytte den "ubesatte" tid der opstår hos sekretærerne til at yde endnu mere opmærksomhed og omsorg for patienter og pårørende.
Vi har i dag et super velfungerende og opdateret sundhedsvæsen, men hvad der aldrig kan blive for meget af - og hvad jeg mener er meget afgørende for patienternes og de pårørendes indstilling til det videre forløb, er modtagelsen, støtten og informationsniveauet.
En positiv mental indstilling har en helbredende virkning og kan få patientforløbet til at glide optimalt og måske endda i nogle tilfælde forkorte behandlingsforløbet.
En idé kunne være at lægesekretæren har en snak med patient og pårørende inden mødet med lægen. Her kunne der eksempelvis informeres i rolige behagelige omgivelser om det forestående forløb for patienten.
Tales om tankerne hos patient og pårørende.
Lægesekretæren kan vejlede om hvilke mentale redskaber, støttegrupper m.v der kan hjælpe patient og pårørende.
Alt sammen med det mål at give så meget omsorg og støtte som muligt og være der for patient og pårørende, der ofte kommer på sygehuset med en utryg og usikker følelse.

Kommentarer (0)

Skriv en kommentar til idéen

Dette website anvender 1. og 3. parts cookies til teknisk funktionalitet, trafikmåling og brugermåling for at optimere websitet og levere den bedst mulige brugeroplevelse. Hvis du navigerer videre på sitet uden at ændre dine indstillinger, antager vi, at du accepterer at modtage cookies fra voressundhedsvæsen.dk

Læs mere om cookies, og hvordan du sletter dem, klik her