Tryghed

Lyt til patienten, lyt,læs og lær

randi kryger Jørgensen

Ja sagen er den jeg taler ud fra engen oplevelse og min afdøde mands oplevelse, og dette gennem flere år så jeg ved hvad jeg taler om. På mange afdelinger fungerer det optmalt, og andre steder ikke, så denne er myntet på specifikt afd R på OUH. når jeg skriver lyt,læs og lær mener jeg de skal LYTTE til patienten og den pårørende. De skal skal blive bedre til at læse den enkelte patients smerter, behov og ønsker. Og de skal dælme lærer af det og lære af deres fejl og de skal lære at ind i mellem ved patienten der endnu kan tale selv mere om hvad der gør ondt i kroppen og mange andre ting. Vi oplevede det på egen krop og sind, og ligeledes mange af de patienter og deres pårørende min mand lå sammen med. Der var hele linien over mangel på at plejepersonalet lyttede, og hvis de så lyttede gjorde de intet ved noget af det, ej heller huskede det. Det står ikke alene at lytte, for så er vi jo ikke nået nogen vegne vel. Der skal være action på det, måsjke kan intet gøres anderledes, men så må dette forklares til patienten og dennes familie, ordentligt og med en respekt for det menneske der er sygt. Det er grusomt at se hvordan kræftpatienter kan lide af smerter, når vi nu engang har et palliativt team der fungere så godt på ouh, så bring dem dog på bane, når de på den enkelte afd, ikke længere kan smertedække en patient. På en afdeling hvor tingene skal spille på højt plan, skal der være en ledelse der spreder ro i marken, en ledelse der tager sig af patienter og deres ansatte, en ledelse der skal tage sit ansvar, og ikke laver større hiraki eller graver dybe huller. Og lad mig understrege en overlæge, læge sygeplejerske elelr assistent, ved ikke hvilke smerter en kræftpatient lever med og skal kunne holde ud...... de kan tro og formode, så igen LYT, LÆS og LÆR.... Jeg ved det er en svær afdeling at arbejde på, de ser hver dag svært syge og døende patienter med deres pårørende omkring sig, og ingen tvivl om det er hårdt, men så kunne man jo lave rotationer så man ikke er på kun en afd, men måske 3 så kan det give en luft i arbejdslivet, og ikke tære så voldsomt. Men når vi kommer ind som patient eller pårørende skal vi faktisk ikke tænke over det, mne tro på det bedste og elske hinanden den tid man har igen. Intet er for givet, men man kan vel med den skat vi betaler idag forvente en ordentlig behandling og følelsen af personalerne har styr på ting, om det er den livsvigtige kur, eller den livsvigtige pleje, alt sammen tæller for en kræft patient.

Kommentarer (1)

Tage Holm Thomsen
03.03.2015 :

Ja, på et stort offentligt diktaturstyret hierarki er der kun toppen, der kan mærke, hvad patienten fejler, og dikterer en behandling herudfra.
I Skive og Viborg så jeg kun et personale, der, af ordre fra en for forsøgsdyrene usynlig ledelse, kun havde tilladelse til at opføre sig som tankeløse mistrosrobotter, der udstedte oppefra kommende direktiver uden at måtte svare på spørgsmål eller frigive viden - stik modsat på PrivatHospitalet Skørping, hvor en for patienten synlig ledelse gav personalet frie tøjler til at gøre deres bedste og være til for patienternes skyld (deres kunder), og som derfor befandt sig blandt patienterne, og ikke, som i det offentlige system, inde på vagtstuen, hvor tiden gik med at udtænke deres mistrosteorier, til skade for de uvidende godtroende forsøgsdyr.
Der findes også små velfungerende sygehuse og afdelinger med en god ledelse, men det er dem, der officielt i besparelsesøjemed skal nedlægges, selvom den eneste måde at lave reelle besparelser på, er at fritstille patienterne til selv at måtte vælge behandlingssted, så der i et frit marked bliver konkurrence om at give patienterne en bedst og billigst mulig behandling.
Det er selvstændigheden og det derved engagerede personale, der er grunden til, at privathospitalerne kan lave bedre behandlinger til den halve pris af det offentlige, der gror til i kontrol og administration.
Det er utrolig dyrt for både samfundet og den enkelte patient at blive fejlbehandlet, ikke mindst når et offentligt system misbruger deres løgnemagt til at skjule deres fejlbehandlinger, fremfor at tage ved lære af deres fejl.
Frem for at regionerne konkurrerer indbyrdes om at fastholde flest mulige patienter i deres eget system for at skaffe flest mulige penge til mursten - så burde patienterne fritstilles til selv at kunne vælge behandling og behandlingssted på et informeret grundlag.
Jeg vil lige komme med et citat fra en artikel, skrevet af Flemming Erslev: ,,Regionerne arbejder kun i regionernes interesser. Systemet går forud for mennesket. Kritik fra patienter og sundhedspersonale betragtes som en trussel, som skal elimineres, i stedet for en mulighed for at foretage forbedringer."

Skriv en kommentar til idéen

Dette website anvender 1. og 3. parts cookies til teknisk funktionalitet, trafikmåling og brugermåling for at optimere websitet og levere den bedst mulige brugeroplevelse. Hvis du navigerer videre på sitet uden at ændre dine indstillinger, antager vi, at du accepterer at modtage cookies fra voressundhedsvæsen.dk

Læs mere om cookies, og hvordan du sletter dem, klik her