Andet

Incitament til at få nok søvn

Jess

Der er sket et skred i både måden vi sover på og længden af vores uafbrudte natlige søvn. For 30 år siden sov vi i gennemsnit op imod 1 time længere, end vi gør det i dag. Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at man sover under 7 timer end de 8 timer, der anbefales af Sundhedsstyrelsen. Dette giver naturligvis nogle udfordringer for både den enkelte og vores samfund. Flere og flere døjer i dag med koncentrationsbesvær, træthed og manglende energi. Søvnproblemer er efterhånden allestedsnærværende, men hvordan laver vi om på det? En måde kunne være at udvide flextid på de danske arbejdspladser, så det er ok, først at møde ind kl. 10 og arbejde til kl. 18.

Kommentarer (2)

Peter
26.12.2018 :

Søvnproblemer er et KÆMPE problem hos danskerne - nogle gange kan man have problemer med et sove, fordi man glæder sig til noget. Min bror er eksempelvis ellevildt med, at elektriske løbehjul lovliggøres fra 1. januar, men det er naturligvis noget, der går væk. Er man først kommet i den onde cirkel med søvnproblemer, så kan det godt være rigtigt svært at komme ud af igen!

Anonym
05.01.2019 :

God ide med flextiden. Det tror jeg også er vejen frem.

Dog er anbefalingen med de 8 timer ikke helt korrekt. Det anbefalede antal timer varierer afhængig af, hvor gammel du er.

Til et foredrag med Mikael fra http://sovbedre.nu/default.asp havde han et fint skema, der viste de anbefalede timer til forskellige aldersgrupper.

Hilsen
Nick fra https://sleepzone.dk/

Skriv en kommentar til idéen

Dette website anvender 1. og 3. parts cookies til teknisk funktionalitet, trafikmåling og brugermåling for at optimere websitet og levere den bedst mulige brugeroplevelse. Hvis du navigerer videre på sitet uden at ændre dine indstillinger, antager vi, at du accepterer at modtage cookies fra voressundhedsvæsen.dk

Læs mere om cookies, og hvordan du sletter dem, klik her