Inddragelse

Lyt til mine behov

Anonym

Først, tak fordi jeg kan få mulighed for at fremkomme med mine personlige oplevelser med sundhedsvæsenet og fremkomme med mine synspunkter.

Idé: "Bliv hørt møder" med dialog om helbredelse som omdrejningspunkt.

Som patient har jeg/vi behov for at få fortalt, hvad vores forventede patientforløb formentlig vil indeholde. Er godt klar over at gennemførte undersøgelser kan ændre på forløbet.
Dernæst ønsker jeg/vi at få at vide hvilke ændringer i det forventede forløb gennemførte prøver kan/vil bevirke. Vi vil også gerne opfordres aktivt til at fortælle, hvad vi har oplevet så langt i forløbet og hvad vi selv føler og tror, at der foregår i krop og sjæl.

Når jeg oplever at blive hørt, og at mine stillede spørgsmål bliver besvaret i et forståeligt dansk, hæmmer mine bekymringer om min tilstand ikke min lyst til at fortælle om hvad jeg oplever, hvad der foregår i min krop. Oplysninger, som jeg er overbevist om at, lægerne har brug for til at konsolidere deres viden og vurdering af helbredstilstanden med.

Kort og godt: Jeg tror på , at intensiveret brug af dialog direkte mellem patient og behandler, vil give bedre resultater og øge patienttilfredsheden med forløbet, som man oplever i mødet med sundhedsvæsenet.

Kommentarer (1)

Tage Holm Thomsen
22.02.2015 :

Hel rigtig er der behov for dialog mellem patient og behandler, og ikke kun tiltaler/direktiver på grundlag af grundløs hemmeligholdt mistro.
I mit tilfælde havde en overfor mig tavs lægeaspirant udspredt en uhelbredelig og smittefarlig grundløs mistrosvirus, og da den blev hemmeligholdt, så står man forsvarsløs heroverfor, da man ved hver verifikation af mistroen som værende grundløs, så kun kan tro på, at den dermed for evigt vil være et overstået kapitel - i uvidenhed om, at den for mig, som autoritetstro mønsterpatient, journalførte grundløse mistro kørte uændret videre fra læge til læge (11 stk.) og derfra videre til alle mine omgivelser, inkl. alle klageinstanser og egen læge.
På ethvert tidspunkt i det lange forløb kunne der have været rettet mere eller mindre op på fejlbehandlingerne, hvis mistroen var blevet erstattet med tiltrosdialog, som også ville have været til gavn for kommende patienter.
Jeg tror ikke på, at der er andre, der har modtaget en så omfattende fejlbehandling, der kunne have været draget så megen læring af.
For første og eneste gang, bortset fra Radiodoktoren, har jeg oplevet tiltrosdialog med en læge, da jeg mødte op på PrivatHospitalet Skørping, selvom jeg både havde brug for mere tid, og det at lægen ikke havde været bundet fast i den kollegiale behandlertavshedsloyalitetspligt, hvorved jeg ikke fik andre svar til mine spørgsmål fra Skive Forsøgsstation, end at han ikke vidste, hvad der var sket i Skive.

Skriv en kommentar til idéen

Dette website anvender 1. og 3. parts cookies til teknisk funktionalitet, trafikmåling og brugermåling for at optimere websitet og levere den bedst mulige brugeroplevelse. Hvis du navigerer videre på sitet uden at ændre dine indstillinger, antager vi, at du accepterer at modtage cookies fra voressundhedsvæsen.dk

Læs mere om cookies, og hvordan du sletter dem, klik her